ספר קרב
בינת ג'ביל

מהדורה 2

ספר קרב בינת ג'ביל

מהדורה 2

המג"ד סא"ל יניב עשור : "ראינו איך המחבלים בורחים מהפחד" – קרב בינת ג'ביל

קישור לכתבה

 

מאת: אמיר בוחבוט nrg

תאריך: 29/07/2006

"ראינו איך המחבלים בורחים מהפחד"
סא"ל יניב עשור, מפקד גדוד 51 של גולני שאיבד בקרב בבינת ג'בל 8 מלוחמיו, מספר בראיון ל-
nrg מעריב על הקרב הקשה. "הם זרקו כמעט 20 רימונים, הסמג"ד רועי קליין קפץ על רימון" 

אמיר בוחבוט | 29/7/2006 22:05


זמן קצר לאחר 
נאומו של מזכ"ל החיזבאללה, השייח' חסן נסראללה, בו אמר, בין היתר, כי "חיילי גולני נפצעו בגבם מפני שברחו", מספר מפקד גדוד 51 של חטיבת גולני, סא"ל יניב עשור, ­על הלחימה העזה בעיירה בינת ג'בל, שם איבד את סגנו ושבעה מלוחמיו. "בלילה הראשון, סמוך לשעה חמש לפנות בוקר, הפתענו אותם", אמר עשור. "הרגנו מטווח אפס שלושה מחבלים בלי קסדות. השאר הצליחו לברוח".

ישראל נלחמת – סיקור מיוחד ב- nrg מעריב

עשור סיפר ל-nrg מעריב על שעבר הגדוד באותו היום. "הכוח של רועי קליין (סגנו של עשור – א.ב), שנהרג בפעולה, ושל מעוז, הקצין שנפצע, הצליחו להוריד מטווח של 70 מטר, באמצעות צלפים, שני מחבלים. הגענו אל הגופות שלהם, ומצאנו עליהם אמצעי לחימה", סיפר. "מטען, אר-פי-ג'י, מכשירי קשר ואזיקים. היתה להם כוונה לחטוף חיילים שלנו".

מפקד הגדוד תיאר שלב אחר שלב את האירוע שבו נהרג קליין. "הכוח של קליין היה במקום אחד, והכוח שאיתי היה במקום אחר", אמר עשור. "הם ניסו לפתוח מבנה גדול עם שער ברזל באמצעות ירי עם שני מטולים. אחד החיילים שלנו זיהה מחבל מתקרב. המתחם עצמו היה מוקף בחומה בגובה שני מטרים. הם זרקו עלינו כמעט 20 רימונים ואנחנו השבנו באש".

עשור לא שוכח להתעכב גם על סיפור גבורתו של הסמג"ד רועי קליין, שנהרג בקרב. "הקשר וחייל נוסף, שהיו עם קליין, סיפרו לי איך הוא קפץ על הרימון, כדי ששאר החיילים לא ייפגעו", סיפר עשור. "אני הגעתי אל המקום ודרשתי להכניס את כל החיילים לבית אחד, כי ידעתי שהחיזבאללה רוצים לחטוף חיילים. ספרנו את החיילים, ואז ידעתי שלא נחטף אף חייל".

תוך כדי החיפוי על הכוח, סיפר עשור, הרגו חייליו עוד שלושה מחבלים. "את חלקם ראינו בורחים מהפחד", סיפר. "אמרתי לכוח שהיה בתוך הבית שאנחנו מחפים עליהם באמצעות מטוסים ובאמצעות כוחות נוספים של גולני. שוב היו היתקלויות עם חוליות מחבלים, והצלחנו להרוג עוד חמישה מחבלים. סך הכל הרגנו, מהרגע שנכנסו לבינת ג'בל ועד הרגע שיצאנו ממנה, כ-23 מחבלים".

"הלחימה ברצועת עזה קשה יותר" 

על קור הרוח שהפגין לאחר שהבין כי איבד שמונה מלוחמיו ביניהם את סגנו, סיפר עשור: "החילוץ הזה הוא אחוות הלוחמים. אני בטח לא גיבור ומי שגיבור כאן הם הלוחמים שלי. היו קצינים ומ"כים שתפסו פיקוד, וזה מרגש. רצתי קדימה למקום האירוע, תפסתי נקודה שולטת ולא התעסקתי ברגש כי זה משפיע".

על מהלך הלחימה, והביקורת על חוסר המוכנות של כוחות צה"ל שפועלים קרקעית בתוך שטח לבנון, אמר המג"ד עשור כי "החיזבאללה הופתע מאוד מעומק החדירה שלנו. ראינו מחבלים בורחים בבהלה. אני לא מזלזל בהם לרגע, אבל חלקם ברחו ולא הספיקו לקחת את הקסדות שלהם. גם כשצה"ל ישב בתוך לבנון לא הצלחנו להרוג כמות כזו של מחבלים מהחיזבאללה, ופתאום אנחנו נופלים עליהם מכל הכיוונים. הם המומים, אין לי ספק. כ-70 מחבלים הרוגים בכמה ימים זו מכה קשה עבורם".

עשור השווה את הלחימה בלבנון למתרחש ברצועת עזה. "אני חושב שבמובנים מסוימים, הלחימה ברצועת עזה קשה יותר", אמר. "בציר פילדלפי באו מולנו מחבלים שרוצים להתאבד, והולכים עד הסוף. כאן באים מחבלים מיומנים, עם ציוד, יותר מדויקים. אבל הם גם מפחדים, חלקם בורחים. לא מדובר במתאבדים. יש להם אמנם ניסיון, ואנו לא מקלים בהם ראש, אבל צה"ל חזק, עוצמתי יותר ויכול להם באופן משמעותי".

"גולני יגיעו לאן שצריך"

עשור התייחס לאפשרות שמחלקת החוד של הפלוגה תפורק בגלל שאיבדה לוחמים בקרב. "מדובר בלוחמים גיבורים וחזקים", אמר. "רק היום קיבלתי פניות מחמישה חבר'ה שיצאו לקורס מ"כים ורוצים לחזור. מפקד המחלקה שהשתחרר לפני כשלושה חודשים רוצה אף הוא לחזור לפלוגה. זה מחמם את הלב. לתפקיד מפקד הפלוגה מונה בינתיים איתמר כץ".

"המסר שלנו הוא ברור", המשיך עשור. "גולני יגיעו לאן שצריך, ולכל מקום שנדרש. היו שם סיפורי גבורה שאסור להתעלם מהם, כולל יוני, הקמב"ץ של הגדוד. אבא לשלושה ילדים, שרץ מבית לבית, זוחל ומחלץ פצועים, כדי שלא יחטפו אותם".

"מה שהיה ביום כיפור לא יחזור על עצמו", הודיע עשור באופן נחרץ, והמשיך לספר על חייליו האמיצים. "יש לוחם ושמו שירן אמסילי, מאגיסט, שעלה על החומה והתחיל לירות על המחבלים. הוא לא הסכים לרדת עד שלא יחלצו את אחרון הפצועים. זו היתה גבורה. סאשה ויקה, לוחם וצלף מעולה, רוקן 30 מחסניות. היום הוא כבר לא מצליח לשמוע כלום באוזניים. הוא היה חיפוי עיקרי לכוחות. כולם צריכים להיות גאים בהם".

"זו מלחמה צודקת במיוחד"

למרות קור הרוח שהוא מפגין, עשור מתאבל על חבריו ולוחמיו שנפלו בקרב. "מדובר בכאב ענקי שאין לי מילים לתאר אותו", הוא חושף. "אני יודע ששמונה משפחות נהרסו. איבדנו אנשים ולוחמים מצוינים. קליין היה עבורי חבר נפש. סמג"ד במציאות שכזו זה יחסים מאוד הדוקים. מדובר בלוחמים שנלחמו כמו אריות, אין לי מילים אחרות לתאר את הלחימה הזו".

עשור סיים את דבריו ואמר כי "זו מלחמה צודקת במיוחד, בזמן שציבור רב יושב במקלטים. אין לי ספק שאנחנו צריכים לתת להם מכה קשה. לתת להם חבטה. אנחנו עם חזק, ויש לנו צבא חזק. לדעתי המהלך הזה ישפיע גם על החמאס וירתיע את ארגוני הטרור הפלשתינים".

קצין בכיר בחטיבת גולני התייחס לחילוץ ההירואי של הלוחמים שנפצעו במהלך הקרב. "הייתי מעניק צל"ש לכל לוחם שנטל חלק בחילוץ של 22 לוחמי גולני, כולל לטייסים", אמר. "היינו במשימה אחרת והגענו למקום התקרית כדי לסייע ללוחמים. הקרבות נמשכו זמן ארוך, כי היו במקום מספר איומים. אחרי שהוחלט לפתוח בחילוץ, נערכו הלוחמים לריצה של כשני ק"מ עם הפצועים על אלונקות, דרך אזור אורבני ואזור הררי".

"במהלך החילוץ נתקלו הלוחמים כמה פעמים בחוליות מחבלים", המשיך הקצין. "למרות הכל, המשכנו בחילוץ. צריך להזכיר באופן מפורש את טייסי חיל האוויר שנחתו בשטח המאוים, בתוך השטח הלבנוני. היה חשש מירי נ"ט עליהם ומירי נק"ל. זו משימה מאוד מורכבת".

על הביקורת שנמתחה על צה"ל בעניין חוסר המוכנות ללחימה מסוג זה נגד מחבלי החיזבאללה, אמר הקצין: "התאמנו כמו שצריך למשימה הזו. אין לי מילים אחרות לבטא את זה. ההיפך הוא הנכון".

מאמרים נוספים: